LIBERALEPARTIJ MAASTRICHT
De tram lijkt er dan toch te komen
REGIO | 15 december 2016 | reageer Door Henri Haenen, Dichtbijredacteur
MAASTRICHT - Vertegenwoordigers van
Vlaanderen en Nederland hebben pal voor de
grens Nederland/België een nieuwe
overeenkomst gesloten die de weg vrijmaakt
voor de tramverbinding tussen Hasselt en
Maastricht. Er is een akkoord over een
aangepast tracé en een extra financiële
bijdrage van de Ollanders. Dit gebeurde in het
bijzijn van onder meer de Vlaamse minister
van Mobiliteit Ben Weyts en afzwaaiend
gedeputeerde Patrick van der Broeck.
Gisteravond besprak de gemeenteraad een onderzoeksrapport, dat echter vooraf niet kon worden ingezien. Dit rapport laat
een deplorabele en trieste gang van zaken zien rond de besluitvorming over de tram. Die rammelde aan alle kanten. Hoewel
de raad met dit rapport voor voldongen feiten werd gesteld, ging zij toch mee in het voorstel van wethouder Aarts, en werd
de tram er door gejast.
LPM-raadslid Kitty Nuyts voelt zich intussen als een roepende in de woestijn. Zij hamert er steeds weer op dat de tram
duurder en duurder wordt, als een molensteen om de begrotingsnek van Maastricht zal gaan hangen, en dat tot in lengte van
jaren. Vandaag stuurde zij alvast deze eerste reactie:
,,Gisteren heeft bureau Berenschot de lans gebroken over het handelen van de drie wethouders van het tramproject: Hazeu-
Nuss-Aarts. Nietemin gaat John Aarts onverstoord door en tekent de wethouder vandaag gewoon de volgende overeenkomst
om dit gigantisch kostbare project, dat in de Milieu Effectrapportage omschreven werd als een project waar nut en noodzaak
ontbrak en de kosten in geen verhouding staan, door te laten gaan.
Ook in dit zoveelste onderzoeksrapport komt het college opnieuw uit de bus als een college dat niet gehinderd door enige
kennis, het complete overzicht ontbeert, haar willetje doordrukt, ook al is het belang van de stad ver te zoeken. Waarom
hebben we al zoveel onderzoeksrapporten in de la liggen met dat zelfde soort conclusies/waarschuwingen dat er ambitie
zegeviert op onkunde, en fatsoenlijk risicomanagement ontbreekt? Simpel vanwege het feit dat de coalitiepartijen bij elk
falend project, het college coûte que coûte in het zadel houdt en als een kritiekloze massa wegkijkt.
De enige die in deze tragiek er garen bij spint zijn de onderzoeksbureaus.
Gisteren dus ook: Berenschot brak de lans over het college en haar aanpak en haar onkunde. Maar de onderzoekers
eindigden gisteren toch met een positieve noot: want blunderende colleges kunnen leren van het verleden!
Aangezien de colleges in Maastricht daar niet in geinteresseerd zijn, zal de portemonnee van de vele onderzoeksbureaus
nog lang goed gevuld worden. Ze kunnen alle aanbevelingen die in het verleden aan het college werden gedaan, steeds
copieren. En u belastingbetaler, weet dat het om heel veel geld gaat. Wellicht eens kritisch gaan stemmen?’’ Tot zover de
reactie van Kitty Nuyts
15 december 2016, Maastricht/Lanaken - Vertegenwoordigers van Vlaanderen en Nederland hebben pal op de grens een
nieuwe overeenkomst gesloten die de weg vrijmaakt voor de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Er is een
akkoord over een aangepast tracé en een extra financiële bijdrage van de Nederlanders. ‘Na jaren stilstand creëren we
nieuw perspectief’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. ‘Er komt nu eindelijk uitzicht op een snelle verbinding
tussen de hoofdsteden van de twee Limburgen’.
De plannen voor een sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht zaten in het slop door problemen rond het precieze tracé
aan Nederlandse zijde. Nu is er eindelijk een doorbraak in het dossier. Een nieuwe overeenkomst – in de vorm van een
addendum op de oorspronkelijke kaderovereenkomst – werd plechtig bezegeld op een symbolische plaats: pal op de grens
tussen Vlaanderen en Nederland. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en directeur-generaal Roger Kesteloot van De
Lijn tekenden voor Vlaanderen, de Nederlandse gedeputeerde Patrick van der Broeck en de Maastrichtse wethouder John
Aarts vertegenwoordigden onze noorderburen.
De nieuwe overeenkomst voorziet in een aangepast tracé. De eindhalte van de sneltram komt op het Mosae Forum in
Maastricht en dus niet aan het Centraal Station, zoals eerst voorzien. In ruil betalen de Nederlandse partners een extra
bijdrage van € 6 miljoen. De Nederlandse Provincie Limburg voorziet bovendien € 4 miljoen voor een elektrificatie van het
treintraject Weert-Antwerpen (mits het Nederlandse Rijk de andere € 4 miljoen vrijmaakt) en € 1 miljoen voor een verhoogde
kwaliteit van tramhaltes langs de route en een busverbinding tussen Echt en Maaseik. Dankzij de nieuwe overeenkomst zijn
de jarenlange blokkeringen op het pad van de sneltram eindelijk uit de weg.
‘Het is goed nieuws dat de tram Maastricht-Hasselt er komt en dat we het bovendien combineren met een bredere impuls in
grensoverschrijdend openbaar vervoer tussen beide Limburgen’ zegt Nederlandse gedeputeerde Patrick van der Broeck.
‘We zijn erin geslaagd om een dipje in de Vlaams-Nederlandse samenwerking om te buigen tot een versterkte
samenwerking’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. ‘We hebben nu een akkoord vol nieuwe perspectieven voor
sterk en grensoverschrijdend openbaar vervoer voor Limburg. De provincie wordt beter ontsloten en het hele openbaar
vervoer wordt naar een hoger niveau getild. De nieuwe tramlijn halveert de reistijd tussen Hasselt en Maastricht en wordt
een belangrijke impuls voor de economische ontwikkeling en het toerisme’.
Wethouder John Aarts van Maastricht voegt toe: ‘Dit is de beste oplossing voor stad en euregio. Deze robuuste OV-
verbinding tussen beide hoofdsteden is niet alleen belangrijk voor ons als Maastricht, maar vergroot de aantrekkelijkheid
van de hele euregio’.
Met de plechtige ondertekening van de nieuwe overeenkomst wordt een hoofdstuk afgesloten. Er kan nu vooruit gekeken
worden. Er ligt heel wat moois in het verschiet, zoals meer kansen voor de euregionale tewerkstelling, een versterkte
aantrekkelijkheid van alle gemeenten langs het tracé, een betere bereikbaarheid voor de universiteiten van Hasselt en
Maastricht.''
Tot zover de juich- en jubelstemming rond de tram zoals de gemeente Maastricht die vandaag wereldkundig maakte.