HOME COMMISIELEDEN ACTUEEL LID WORDEN CONTACT Tram-2016
LIBERALEPARTIJ  MAASTRICHT
De tram lijkt er dan toch te komen
REGIO  |  15 december 2016   |   reageer   Door Henri Haenen, Dichtbijredacteur   
MAASTRICHT - Vertegenwoordigers van Vlaanderen en Nederland hebben pal voor de grens Nederland/België een nieuwe overeenkomst gesloten die de weg vrijmaakt voor de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Er is een akkoord over een aangepast tracé en een extra financiële bijdrage van de Ollanders. Dit gebeurde in het bijzijn van onder meer de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts en afzwaaiend gedeputeerde Patrick van der Broeck.
Gisteravond besprak de gemeenteraad een onderzoeksrapport, dat echter vooraf niet kon worden ingezien. Dit rapport laat een deplorabele en trieste gang van zaken zien rond de besluitvorming over de tram. Die rammelde aan alle kanten. Hoewel de raad met dit rapport voor voldongen feiten werd gesteld, ging zij toch mee in het voorstel van wethouder Aarts, en werd de tram er door gejast. LPM-raadslid Kitty Nuyts voelt zich intussen als een roepende in de woestijn. Zij hamert er steeds weer op dat de tram duurder en duurder wordt, als een molensteen om de begrotingsnek van Maastricht zal gaan hangen, en dat tot in lengte van jaren. Vandaag stuurde zij alvast deze eerste reactie: ,,Gisteren heeft bureau Berenschot de lans gebroken over het handelen van de drie wethouders van  het tramproject: Hazeu- Nuss-Aarts. Nietemin gaat John Aarts onverstoord door en tekent de wethouder vandaag gewoon de volgende overeenkomst om dit gigantisch kostbare project, dat in de Milieu Effectrapportage omschreven werd als een project waar nut en noodzaak ontbrak en de kosten in geen verhouding staan, door te laten gaan. Ook in dit zoveelste onderzoeksrapport komt het college opnieuw uit de bus als een college dat niet gehinderd door enige kennis, het complete overzicht ontbeert, haar willetje doordrukt, ook al is het belang van de stad ver te zoeken. Waarom hebben we al zoveel onderzoeksrapporten in de la liggen met dat zelfde soort conclusies/waarschuwingen dat er ambitie zegeviert op onkunde, en fatsoenlijk risicomanagement  ontbreekt?  Simpel vanwege het feit dat de coalitiepartijen bij elk falend project, het college coûte que coûte in het zadel houdt en als een kritiekloze massa wegkijkt. De enige die in deze tragiek er garen bij spint zijn de onderzoeksbureaus.   Gisteren dus ook:  Berenschot brak de lans over het college en haar aanpak en haar onkunde. Maar de onderzoekers eindigden gisteren toch met een  positieve noot: want blunderende colleges kunnen leren van het verleden!  Aangezien de colleges in Maastricht daar niet in geinteresseerd zijn, zal de portemonnee van de vele onderzoeksbureaus nog lang goed gevuld worden. Ze kunnen alle aanbevelingen die in het verleden aan het college werden gedaan, steeds copieren. En u belastingbetaler, weet dat het  om heel veel geld gaat. Wellicht eens kritisch gaan stemmen?’’ Tot zover de reactie van Kitty Nuyts
15 december 2016, Maastricht/Lanaken - Vertegenwoordigers van Vlaanderen en Nederland hebben pal op de grens een nieuwe overeenkomst gesloten die de weg vrijmaakt voor de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Er is een akkoord over een aangepast tracé en een extra financiële bijdrage van de Nederlanders. ‘Na jaren stilstand creëren we nieuw perspectief’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. ‘Er komt nu eindelijk uitzicht op een snelle verbinding tussen de hoofdsteden van de twee Limburgen’.  De plannen voor een sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht zaten in het slop door problemen rond het precieze tracé aan Nederlandse zijde. Nu is er eindelijk een doorbraak in het dossier. Een nieuwe overeenkomst – in de vorm van een addendum op de oorspronkelijke kaderovereenkomst – werd plechtig bezegeld op een symbolische plaats: pal op de grens tussen Vlaanderen en Nederland. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn tekenden voor Vlaanderen, de Nederlandse gedeputeerde Patrick van der Broeck en de Maastrichtse wethouder John Aarts vertegenwoordigden onze noorderburen.  De nieuwe overeenkomst voorziet in een aangepast tracé. De eindhalte van de sneltram komt op het Mosae Forum in Maastricht en dus niet aan het Centraal Station, zoals eerst voorzien. In ruil betalen de Nederlandse partners een extra bijdrage van € 6 miljoen. De Nederlandse Provincie Limburg voorziet bovendien € 4 miljoen voor een elektrificatie van het treintraject Weert-Antwerpen (mits het Nederlandse Rijk de andere € 4 miljoen vrijmaakt) en € 1 miljoen voor een verhoogde kwaliteit van tramhaltes langs de route en een busverbinding tussen Echt en Maaseik. Dankzij de nieuwe overeenkomst zijn de jarenlange blokkeringen op het pad van de sneltram eindelijk uit de weg.  ‘Het is goed nieuws dat de tram Maastricht-Hasselt er komt en dat we het bovendien combineren met een bredere impuls in grensoverschrijdend openbaar vervoer tussen beide Limburgen’ zegt Nederlandse gedeputeerde Patrick van der Broeck.  ‘We zijn erin geslaagd om een dipje in de Vlaams-Nederlandse samenwerking om te buigen tot een versterkte samenwerking’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. ‘We hebben nu een akkoord vol nieuwe perspectieven voor sterk en grensoverschrijdend openbaar vervoer voor Limburg. De provincie wordt beter ontsloten en het hele openbaar vervoer wordt naar een hoger niveau getild. De nieuwe tramlijn halveert de reistijd tussen Hasselt en Maastricht en wordt een belangrijke impuls voor de economische ontwikkeling en het toerisme’. 
Wethouder John Aarts van Maastricht voegt toe: ‘Dit is de beste oplossing voor stad en euregio. Deze robuuste OV- verbinding tussen beide hoofdsteden is niet alleen belangrijk voor ons als Maastricht, maar vergroot de aantrekkelijkheid van de hele euregio’.  Met de plechtige ondertekening van de nieuwe overeenkomst wordt een hoofdstuk afgesloten. Er kan nu vooruit gekeken worden. Er ligt heel wat moois in het verschiet, zoals meer kansen voor de euregionale tewerkstelling, een versterkte aantrekkelijkheid van alle gemeenten langs het tracé, een betere bereikbaarheid voor de universiteiten van Hasselt en Maastricht.'' Tot zover de juich- en jubelstemming rond de tram zoals de gemeente Maastricht die vandaag wereldkundig maakte.
Tram-2016
HOME COMMISIELEDEN ACTUEEL LID WORDEN CONTACT
LIBERALEPARTIJ  MAASTRICHT
De tram lijkt er dan toch te komen
REGIO  |  15 december 2016   |   reageer   Door Henri Haenen, Dichtbijredacteur 
MAASTRICHT - Vertegenwoordigers van Vlaanderen en Nederland hebben pal voor de grens Nederland/België een nieuwe overeenkomst gesloten die de weg vrijmaakt voor de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Er is een akkoord over een aangepast tracé en een extra financiële bijdrage van de Ollanders. Dit gebeurde in het bijzijn van onder meer de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts en afzwaaiend gedeputeerde Patrick van der Broeck.
Gisteravond besprak de gemeenteraad een onderzoeksrapport, dat echter vooraf niet kon worden ingezien. Dit rapport laat een deplorabele en trieste gang van zaken zien rond de besluitvorming over de tram. Die rammelde aan alle kanten. Hoewel de raad met dit rapport voor voldongen feiten werd gesteld, ging zij toch mee in het voorstel van wethouder Aarts, en werd de tram er door gejast. LPM-raadslid Kitty Nuyts voelt zich intussen als een roepende in de woestijn. Zij hamert er steeds weer op dat de tram duurder en duurder wordt, als een molensteen om de begrotingsnek van Maastricht zal gaan hangen, en dat tot in lengte van jaren. Vandaag stuurde zij alvast deze eerste reactie: ,,Gisteren heeft bureau Berenschot de lans gebroken over het handelen van de drie wethouders van  het tramproject: Hazeu-Nuss- Aarts. Nietemin gaat John Aarts onverstoord door en tekent de wethouder vandaag gewoon de volgende overeenkomst om dit gigantisch kostbare project, dat in de Milieu Effectrapportage omschreven werd als een project waar nut en noodzaak ontbrak en de kosten in geen verhouding staan, door te laten gaan. ok in dit zoveelste onderzoeksrapport komt het college opnieuw uit de bus als een college dat niet gehinderd door enige kennis, het complete overzicht ontbeert, haar willetje doordrukt, ook al is het belang van de stad ver te zoeken. Waarom hebben we al zoveel onderzoeksrapporten in de la liggen met dat zelfde soort conclusies/waarschuwingen dat er ambitie zegeviert op onkunde, en fatsoenlijk risicomanagement  ontbreekt?  Simpel vanwege het feit dat de coalitiepartijen bij elk falend project, het college coûte que coûte in het zadel houdt en als een kritiekloze massa wegkijkt. De enige die in deze tragiek er garen bij spint zijn de onderzoeksbureaus.   Gisteren dus ook:  Berenschot brak de lans over het college en haar aanpak en haar onkunde. Maar de onderzoekers eindigden gisteren toch met een  positieve noot: want blunderende colleges kunnen leren van het verleden!  Aangezien de colleges in Maastricht daar niet in geinteresseerd zijn, zal de portemonnee van de vele onderzoeksbureaus nog lang goed gevuld worden. Ze kunnen alle aanbevelingen die in het verleden aan het college werden gedaan, steeds copieren. En u belastingbetaler, weet dat het  om heel veel geld gaat. Wellicht eens kritisch gaan stemmen?’’ Tot zover de reactie van Kitty Nuyts
15 december 2016, Maastricht/Lanaken - Vertegenwoordigers van Vlaanderen en Nederland hebben pal op de grens een nieuwe overeenkomst gesloten die de weg vrijmaakt voor de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Er is een akkoord over een aangepast tracé en een extra financiële bijdrage van de Nederlanders. ‘Na jaren stilstand creëren we nieuw perspectief’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. ‘Er komt nu eindelijk uitzicht op een snelle verbinding tussen de hoofdsteden van de twee Limburgen’.  De plannen voor een sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht zaten in het slop door problemen rond het precieze tracé aan Nederlandse zijde. Nu is er eindelijk een doorbraak in het dossier. Een nieuwe overeenkomst – in de vorm van een addendum op de oorspronkelijke kaderovereenkomst – werd plechtig bezegeld op een symbolische plaats: pal op de grens tussen Vlaanderen en Nederland. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en directeur- generaal Roger Kesteloot van De Lijn tekenden voor Vlaanderen, de Nederlandse gedeputeerde Patrick van der Broeck en de Maastrichtse wethouder John Aarts vertegenwoordigden onze noorderburen.  De nieuwe overeenkomst voorziet in een aangepast tracé. De eindhalte van de sneltram komt op het Mosae Forum in Maastricht en dus niet aan het Centraal Station, zoals eerst voorzien. In ruil betalen de Nederlandse partners een extra bijdrage van € 6 miljoen. De Nederlandse Provincie Limburg voorziet bovendien € 4 miljoen voor een elektrificatie van het treintraject Weert-Antwerpen (mits het Nederlandse Rijk de andere € 4 miljoen vrijmaakt) en € 1 miljoen voor een verhoogde kwaliteit van tramhaltes langs de route en een busverbinding tussen Echt en Maaseik. Dankzij de nieuwe overeenkomst zijn de jarenlange blokkeringen op het pad van de sneltram eindelijk uit de weg.  ‘Het is goed nieuws dat de tram Maastricht-Hasselt er komt en dat we het bovendien combineren met een bredere impuls in grensoverschrijdend openbaar vervoer tussen beide Limburgen’ zegt Nederlandse gedeputeerde Patrick van der Broeck.  ‘We zijn erin geslaagd om een dipje in de Vlaams-Nederlandse samenwerking om te buigen tot een versterkte samenwerking’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. ‘We hebben nu een akkoord vol nieuwe perspectieven voor sterk en grensoverschrijdend openbaar vervoer voor Limburg. De provincie wordt beter ontsloten en het hele openbaar vervoer wordt naar een hoger niveau getild. De nieuwe tramlijn halveert de reistijd tussen Hasselt en Maastricht en wordt een belangrijke impuls voor de economische ontwikkeling en het toerisme’. 
Wethouder John Aarts van Maastricht voegt toe: ‘Dit is de beste oplossing voor stad en euregio. Deze robuuste OV-verbinding tussen beide hoofdsteden is niet alleen belangrijk voor ons als Maastricht, maar vergroot de aantrekkelijkheid van de hele euregio’.  Met de plechtige ondertekening van de nieuwe overeenkomst wordt een hoofdstuk afgesloten. Er kan nu vooruit gekeken worden. Er ligt heel wat moois in het verschiet, zoals meer kansen voor de euregionale tewerkstelling, een versterkte aantrekkelijkheid van alle gemeenten langs het tracé, een betere bereikbaarheid voor de universiteiten van Hasselt en Maastricht.'' Tot zover de juich- en jubelstemming rond de tram zoals de gemeente Maastricht die vandaag wereldkundig maakte.