LIBERALEPARTIJ MAASTRICHT
Hoe zit dat nou eigenlijk met die tram?
REGIO | 11 juli 2016 | reageer Door onze verslaggever,
Dichtbijredacteur
MAASTRICHT - Komt die nou wel of niet, of wordt het een trein, of worden
het trambussen? LPM-raadslid Kitty Nuyts wil weten wat er nou precies is
uit onderhandeld met de Belgische minister Weyts. Uit die
onderhandelingen zou blijken dat Maastricht nog zes miljoen bij moet
passen nu het traject verkort is. Ook de provincie moet nog eens de beurs
trekken, aldus Nuyts. Zij wil weten hoeveel het allemaal extra gaat kosten
nu het traject verkort is.
Eerder was er volgens Nuytrs sprake van een exploitatietekort van acht
ton. Volgens Weyts zorgt het inkorten van het traject voor een tekort van
633.000 euro. Moet je die acht en die 6,33 ton bij elkaar optellen, vraagt
Nuyts zich af. Ook wil ze weten waarop die 633.000 euro gebaseerd is.
Verder fronst Nuyts de wenkbrauwen bij de gedachten dat deze verliezen
35 jaar lang gedragen moeten worden. Ze wil weten wat de Belgen nog
meer voor eisen gesteld hebben. Plus het daarbij behorende
kostenplaatje, dat wil ze ook graag voorgerekend zien.
Daarnaast wijst ze erop dat het traject naar Maastricht wordt pas na de
lijnen 1 en 2 wordt gerealiseerd. Bestaat de kans dat er in plaats van een
tram toch een trambus wordt gerealiseerd, of dat er toch een trein komt,
vraagt Nuyts???
,,In diverse kranten artikelen komt de procedure bij de Raad van State
naar voren’’, besluit het raadslid haar vragen. ,,Stel voor dat deze
procedure slecht uitvalt voor Maastricht, wat is er tijdens deze laatste
besprekingen met Minister Weyts hier over afgesproken?’’