LIBERALEPARTIJ MAASTRICHT
B&W: Geen bezuiniging op openbaar vervoer, wel minder haltes
REGIO | 26 juli 2016 | reageer Door onze verslaggever, Dichtbijredacteur
1 / 1
MAASTRICHT - Hoewel er niet wordt bezuinigd op het openbaar vervoer, komen er vanaf
december wel minder bushaltes. Dat blijkt uit antwoorden van burgemeester en
wethouders van Maastricht aan raadslid Kitty Nuyts. Die had onder meer gevraagd of de
lijnen 9 en 10, Malberg en Pottenberg verdwijnen. ,,De stadsbuslijnen wijzigen en
worden hernummerd’’, antwoorden B&W. ,,Buslijn 9 en 10 komen niet in de huidige vorm
terug. Malberg en Pottenberg behouden wel hun busverbinding met de binnenstad en
het station.’’
Wel erkent het college dat er bushaltes komen te vervallen en dat mensen dus verder
moeten lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte. ,,Er zullen geen bestaande haltes
worden overgeslagen’’, aldus B&W. ,,Wel vervallen een aantal bushaltes omdat de bus
deze haltes niet meer aandoet. Als gevolg hiervan wordt de afstand tot een halte voor
sommige gebruikers groter. Zodra het netwerk door Arriva is vastgesteld zullen we
inventariseren welke haltes komen te vervallen en welke infrastructurele aanpassingen
wenselijk zijn.’’
Het busvervoer onder Arriva vanaf december zal er anders uitzien dan het huidige van
Veolia. ,,In Maastricht zijn er veel wijzigingen. Deze wijzigingen kunnen nadelig
uitpakken voor individuele gebruikers. Er zullen echter ook gebruikers zijn die Arriva als
een verbetering zullen ervaren. De inschatting is dat deze laatste groep veel groter is.’’
Nuyts is niet content met de antwoorden, laat zij weten. ,,De bezuiniging wordt ontkend
in de beantwoording, maar ondertussen wordt er wel toegegeven dat de mensen verder
naar de haltes moeten lopen ( is ook een vorm van bezuiniging en dat er haltes/bussen
vervallen). Gesteld wordt dat het bedrag van de vorige aanbesteding gelijk is aan die
van nu, terwijl de kosten stijgen en wetgeving verandert, en dezelfde service niet meer
voor het zelfde bedrag kan, dan is dat wel een bezuiniging, nl de mogelijkheden van OV
worden beperkter door dezelfde bedragen te hanteren.’’
En zij vervolgt: ,,In de antwoorden wordt ook aangegeven dat de tram een eenmalige
investering is. Ook dat klopt niet, want jaarlijks dient er 8 ton aan exploitatietekort te
worden bijgelegd plus nog eens 633.000 wegens verlies verkort traject. En dat 35 jaar
lang. Dat is ook belastinggeld. Dus het zijn duizelingwekkende bedragen die voor dit
prestige project op tafel gelegd moeten worden.’’
,,Bovendien beweert de wethouder dat de Bassinbrug voor 3 ton aangepast kan worden
voor de tram, en dat is ook een sprookje. Dus het OV waar iedere Maastrichtenaar van
afhankelijk is, wordt financieel benadeeld door het kostbare tramproject. De
verhoudingen zijn helemaal scheef getrokken.’’